Hoe overleef ik de Kerstdagen in 2020?

7 positieve tips van University of ME voor een blije Kerstmis 2020

De donkere dagen voor Kerst zijn aangebroken. Een paar weken voor Kerst zijn de dagen op zijn kortst en staat de zon laag boven de horizon. Genoeg redenen om deze dagen donkere dagen te noemen. Maar móeten het ook ‘donkere dagen’ worden?

Wij leggen je graag uit hoe je kunt leren genieten van deze speciale tijd van het jaar.

Tip 1. Zonlicht

Door gebrek aan zonlicht maakt je lichaam minder Vitamine D aan. Eigenlijk verandert er veel meer in je lichaam, wanneer er minder zonlicht is. Je bent gewoon niet gebouwd om binnen te zitten. Door gezond te eten en wat vitamine C en D extra te nemen en zo vaak mogelijk naar buiten te gaan help je jouw lichaam van binnenuit om zich net zo te voelen als in de zomer.

Tip 2. Gezelligheid

Bekijk het eens anders. Dit is dé tijd om je huis te vullen met licht. Kaarslicht, lampjes in je kerstboom. Een warm bad met kaarsjes erom heen. Warme chocolademelk en zelfgebakken appeltaart. Het draagt allemaal bij aan het gevoel van behaaglijkheid en gezelligheid. Door aandacht te schenken aan je omgeving en deze zo aangenaam mogelijk te maken zal iedere thuiskomst je verblijden.

Tip 3. Kalender

‘Na regen komt zonneschijn.’ Een bekend spreekwoord, wat je leert om vooruit te kijken. Mochten deze donkere dagen je zwaar vallen, bekijk dan eens de kalender van het komende jaar. Na 21 december gaan de dagen weer lengen en is de weg ingezet naar de lente en de zomer. Voor je het weet komt er zo’n fijne zonnige voorjaarsdag waarop je weer even buiten kunt zitten. Duurt nog lang denk je? Nog maar kort geleden genoot je misschien wel van de laatste warme herfstdag, dus die lente zal ook niet lang op zich laten wachten.

Tip 4. Samenzijn

Samenzijn. Hoewel de maatregelen om corona te bestrijden je misschien beperken in uitgebreid familiebezoek kun je juist deze tijd gebruiken om mensen te bezoeken die je niet zo vaak ziet, maar met wie je al tijden wil bijkletsen. Jouw leven is bedoeld om samen te zijn met anderen. Samenzijn geeft je lijf het bekende gelukshormoon serotonine en zelfs oxytocine, wanneer je geniet van wat er om je heen gebeurt. Houd je aan de regels, maar isoleer jezelf niet. Ga erop uit en ontmoet mensen van wie je houdt, met wie je kunt lachen en fijne herinneringen kunt ophalen. Een lange wandeling buiten is helemaal corona-proef. Het zal je goed doen.

Tip 5. Ondernemen

In de zomer wordt je lichaam verwarmd door de buitenlucht en de zon. Je hebt niet zoveel actie nodig om het op temperatuur te houden. In de winter is dat anders. Je kunt dus van alles gaan ondernemen. Wat wij van University of ME heerlijk vinden is het bakken van koekjes en taarten, maar ook het maken van een heerlijke Boeuf Bourgignon. De één vind zijn passie in koken, de ander in een andere hobby. Neem, op zo’n donkere winterdag eens de tijd om te bedenken wat je voor leuke dingen zou kunnen gaan doen. Alleen de gedachte eraan kan je al vrolijk stemmen. Geen idee waar te beginnen? Begin dan bij een Vision Board voor het komende jaar.

Tip 6. Emoties

Vind je de eerste vijf tips nogal omslachtig, dan heb je nog een extra hulpmiddel. Bedenk dat jouw omgeving niet de baas is in jouw bovenkamer. Jij kunt op ieder moment van de dag zelf bepalen hoe je je wil voelen. De meeste mensen zijn daar niet zo bekend mee of ze geloven er gewoon niet in. Het is echt waar. Laatst waren we zelf in een situatie die ons al twee weken ontzettend ‘bezig hield’, in negatieve zin. Op een gegeven moment waren we het beu en besloten we: “Wat er vanaf nu ook gebeurt, we laten het niet meer binnenkomen en ons niet meer raken.” Door dit met onszelf af te spreken kwam er afstand tussen de gedachte aan die situatie en de emoties die we erbij voelden. Zie het als twee handen die je samengevouwen hebt en die je uit elkaar haalt en op afstand houdt. De ene hand is de gedachte en de andere de emotie. Door ze te scheiden hoeft een vervelend gevoel je dag niet langer te verpesten.

Tip 7. Vooruitkijken

Tot slot een klap op de vuurpijl! 2020 was een bijzonder jaar met grote maatschappelijke veranderingen. Misschien heb je veel houvast gevonden in je omgeving, maar het zou zomaar kunnen zijn dat je houvast bent verloren. Door uit te kijken naar 2021 kun je nieuwe plannen maken en nieuwe voornemens schetsen. Kijk vooruit en leer met de stroom mee te varen. Stop met strijden tegen datgene wat er iedere dag gewoon is en tel je zegeningen. “Wat heb ik wél? Waar word ik blij van? Hoe kan ik daar volgend jaar nog meer van krijgen?” Zet die quote of iets wat hierop lijkt eens op het beginscherm van je computer en je mobiele telefoon. Je zult merken dat die dingen je meer gaan opvallen. Want de wereld verandert voor je ogen, wanneer je er anders naar kunt kijken.

Kortom, er zijn heel veel redenen om de donkere dagen voor Kerst de fijnste dagen van het jaar te maken. Doe vooral de dingen waar je behoefte aan hebt én waar je blij van wordt. Ontdek dat het niet de omstandigheden zijn die je gemoedstoestand beïnvloeden, maar de manier waarop jij ermee omgaat.

Zorg, met kleine stapjes tegelijk, dat jij de controle houdt over hoe jij je voelt. En dan wensen wij je een gelukkige, zalige, happy, positieve, gezellige, vernieuwende decembermaand.

Happy Hello

Marco Crijns & Igor van Kaam