Hoe komt het, dat de één wel wakker werd en de ander niet?

Die vraag houdt mij al vier jaar bezig en de vraag is, of hij überhaupt te beantwoorden is. Want ik beantwoord hem in de overtuiging ‘wakker’ te zijn, maar iemand die ik ‘niet wakker’ noem, zal een compleet ander antwoord geven. Of zich deze vraag misschien helemaal niet stellen!

Aan je water voelen

Toch ga ik een poging wagen, want sinds ik ben aangetreden als Community Manager bij GRYP kom ik in contact met een andere groep wakkere mensen, die mij tot dusver enigszins onbekend was. Het zijn allen topondernemers, avonturiers, financieel experts en hoogopgeleide mensen, die lang voor corona of tijdens corona ‘aan hun water voelden’ dat er iets niet klopte. Ik sprak gisteren nog een lid van GRYP, die zegt uit een kritische familie te komen, maar toch niet zó kritisch, omdat de meesten zich toch hebben laten volspuiten met dat ene goedje.

Maar dat kon jij toen ook niet weten!

Dat is wat iemand me laatst toebeet, toen ik een ‘zie je nou wel’-verhaal hield. De persoon in kwestie dacht, dat ik een koe in de kont aan het kijken was en kon zich niet herinneren hoe duidelijk de waarschuwingen geweest waren en hoe weinig ‘gezond verstand’ een mens nodig had om te zien dat er met cijfers gesjoemeld werd, dat er met woorden gegoocheld werd en dat het nieuws van links naar rechts zwalkte. Althans, voor mij was er weinig gezond verstand nodig. Maar hoe zat dat voor die anderen?

Frequentie

De spirituele verklaring voor het gegeven dat de één op tijd wakker werd en de ander niet, ligt in het idee dat de frequentie waarop wij trillen anders is dan die van mensen, die geloofden in het ‘narratief’. Nu wil ik hier een eind in meegaan, maar ik kan die frequentie niet meten en dus niet officieel vaststellen. Dus dat is een argument van niks, als je precies wilt weten wat er aan de hand is.

Autonoom – niet-autonoom

Een andere as waarop je de ene groep van de andere zou kunnen onderscheiden is behoefte aan autonomie. Mensen die snel doorhadden dat corona één grote zwendel was en de prik meer kwaad dan goed zou gaan doen, leefden in mijn ogen al voor die tijd een stuk autonomer dan anderen. Maar ook hier ken ik talloze uitzonderingen op de regel en een model waar niet alles of iedereen in past, is een onbruikbaar model. Verder kijken dus.

Televisiekijken

Volgens financieel filosoof Brecht Arnaert zijn er twee soorten mensen. Zij die televisie kijken en zij die dat niet doen. Met die laatste groep bedoelt hij ook mensen, die niet zappen van NPO1, via RTL4 naar SBS6 en terug, maar selectief zijn in welke audio-visuele bronnen zij toelaten. Ieder half uur nieuws op de radio noemt hij een hypnotische programmering en daarin heeft hij gelijk. Je brein leert op twee manieren: door herhaling of door hypnose. Een combinatie van beide technieken is goud waard voor propaganda en je hoeft iets maar 7 keer te horen, voor je hardnekkig gaat geloven dat het waar is. Dat leer je allemaal in De Week van Je Leven.

Angst

Je moest van goeden huize komen om de druk in de samenleving om die prik tóch te nemen, te weerstaan. Presidenten Biden en Macron, maar ook Hugo de Jonge in Nederland, wilden de ongevaccineerden het leven zuur maken en verzonnen de Pandemie van de Ongevaccineerden, met als doel ons als melaatsen uit de samenleving verstoten te zien worden. Gelukkig, of beter helaas, bleek al snel dat ook gevaccineerde mensen ziek werden en overleden aan of met corona. De prik bleek niet te waar te maken wat hij beloofde, maar hoe konden wij dat van te voren weten? De angst om van SARS-CoV2 ziek te worden of te overlijden ontbrak bij ons massaal, geloof ik. Het was vooral een kwestie van even in de statistieken duiken en ontdekken dat je onder de 70 in goede gezondheid weinig te vrezen had. Een kwestie van je vitamine C en D op orde brengen en houden en meer dan een flinke verkoudheid zou het dan niet worden.

Huisarts

Een kritische houding ten opzichte van je huisarts en de farmaceutische industrie was ook een goede basis om niet achter de rattenvanger van Hamelen aan te gaan lopen. Ik geloof niet dat mensen die het werk van Peter Goetzsche waarderen ook maar een moment hebben geloofd dat een vaccin een snel-muterend respiratoir virus zou doen stoppen en dat dat enkel ontwikkeld was om zo snel mogelijk heel veel geld te verdienen. Het ergste komt nog: er wordt nog veel meer geld verdiend aan het herstellen van de vaccinatieschade, dan aan de verkoop van het prikkie zelf.

Innerlijk weten

Wat het verschil ook is, één ding staat vast. Dit is niet zomaar een overtuiging. Of een mening. Dit is geen opzettelijke dwarsliggerij of eenkennigheid. Er schuilt een diep innerlijk weten achter onze houding. Alsof we herinneren waarom we doen wat we doen, delen wat we weten en aankunnen wat ons aangedaan wordt.

Herinneren we ons beter wie we zijn, wat natuurlijke menselijke waarden zijn en hoe wij ons zouden moeten verhouden tot dat wat er is? De wereld, de schepping, het leven? Daarmee schiet mij de afsluiting van deze column te binnen die ik destijds ook veel deelde: “Mensch durf te leven!” En zo is het.

Oprecht ongevaccineerd tegen Covid-19